כזה ניסיתי: Asus Zenbook S 14 2024

שיתוף פעולה לא צפוי הוכרז השבוע בשוק המחשבים: אינטל ו-AMD הכריזו על קבוצת ייעוץ חדשה, ששותפות בה גם חברות כמו מיקרוסופט וגוגל, שמטרתה לתמוך בתאימות מירבית של מוצרי חומרה ותוכנה בפלטפורמת x86. מה שהביא להכרזה המפתיעה על שיתוף פעולה בין היריבות המרות היא האיום שהולך ומתהווה מכיוון פלטפורמת ARM בה עושות שימוש אפל וקוואלקום. כל עוד אפל השיקה מחשבים מבוססי מעבדי ARM, האיום עוד היה רחוק מבחינת היצרניות שמתבססות על פלטפורמת x86. מרגע שקוואלקום נכנסה לתמונה וסחפה איתה יצרניות PC ותיקות, הסכנה הפכה למוחשית יותר וחייבה אותן ליצור שותפות שתמנע, אפילו ברמה השיווקית, לגרום לפלטפורמת x86 להפוך לכזאת הנתפסת כמיושנת.


Asus Zenbook S 14 2024 (צילום: גד גניר)



עוד לפני ההכרזה הזאת, אינטל הבינה שמעבדי הדור הבא שלה לא יכולים להמשיך לפגר אחרי מה שיש לקוואלקום ולאפל להציע בשנת 2024 בגזרת המחשבים הדקיקים והחסכוניים בסוללה. מטרתם של מעבדי Lunar Lake החדשים, שמחליפים את מעבדי Meteor Lake U היא לנפץ, לדברי אינטל, את המיתוס שמעבדי פלטפורמת x86 לא יכולים להיות יעילים אנרגטית. בשבועות האחרונים ניסיתי את Asus Zenbook S 14 עם מעבד מסדרת Lunar Lake ואני מוכרח להודות שההצהרה הזאת לא נשמעת לי מוגזמת.


Asus Zenbook S 14 2024 (צילום: גד גניר)



המחשב שבדקתי הוא UX5604S, גרסת 2024 למחשב שבדקתי בשנה שעברה. הוא מגיע עם מעבד Core Ultra 9 288V, המעבד החזק ביותר ממשפחת Lunar Lake, עם 8 ליבות: 4 ליבות E ליעילות אנרגטית ומשימות יומיומיות, ו-4 ליבות P לפעילות אינטנסיבית. מהירות הבסיס של כל 8 הליבות עומדת על 3.3 גיגהרץ, אולם ליבות ה-E מסוגלות להגיע למהירות שעון של 3.4 גיגהרץ, וליבות ה-P למהירות שעון מקסימלית של 5.1 גיגהרץ. מובנה בתוכו גם הדור החדש ביותר של המעבדים הגרפיים של אינטל, Arc Graphics 140V. המחשב שבדקתי הגיע גם עם זכרון LPDDR5 בנפח נדיב של 32 גיגה ואחסון בנפח 1 טרה. כמו כן, הוא מגיע עם כרטיס רשת אלחוטי שתומך ב-WiFi 7.


Asus Zenbook S 14 2024 (צילום: גד גניר)



כמו במקרה של Vivobook S15, גם כאן התחושה היתה של שדרוג משמעותי בזריזות המערכת ביחס למחשבים קודמים בסגנון עם Windows. המחשב רספונסיבי הרבה יותר, הכל נפתח מהר יותר, אפליקציות מותקנות במהירות גבוהה יותר, כל מה שלא הייתם רגילים אליו במחשבים שמריצים את מערכת ההפעלה של מיקרוסופט. המחשב מתעורר בתוך שבריר שניה ממצב שינה ומוכן כל הזמן לעבודה ברגע שאני זקוק לו. במשימות יומיומיות הכל טס, גם בדפדפן עם עשרות טאבים פתוחים, גם בגליוני נתונים כבדים באקסל, גם בעריכת תמונות. אין גמגומים, אין פעולות שמאתגרות אותו, פשוט עובד, בלי להראות סימנים כמעט של מאמץ. למה כמעט? כי בסביבה שקטה המאווררים שלו כן יכולים להשמע. זה רעש חלש מאוד אבל קיים, ופליטת האויר החם בחלקו התחתון מורגשת. ביחס למחשבי אינטל מדורות קודמים מדובר במחשב קריר וחרישי, ובהחלט לא מקשה על העבודה איתו גם על הברכיים, אבל החויה עצמה טיפה פחות שקטה וצוננת ממחשב מבוסס מעבד של קוואלקום. 


בשלב הזה של בדיקת מחשבים דקיקים וקלים, אני מנסה להתקין משחקים כדי להגיע למסקנה הידועה מראש, שהם לא באמת מסוגלים להתמודד עם גיימינג. באופן מפתיע, זה לא מה שקרה הפעם: Zenbook S14 הריץ בלי בעיה את Forza Horizon, משחק מירוצים ותיק אמנם, אך תובעני מבחינה גרפית. הוא לא סתם "הריץ אותו", למרות התראה שקפצה בהפעלה הראשונית של המשחק על כך שהמעבד אינו נתמך, המשחק נטען במהירות, זיהה שמפרט המחשב מספיק להרצת המשחק בהגדרות גרפיות גבוהות, ופשוט רץ מהר וחלק, ושמר על קצב פריימים גבוה. ניסיתי להגזים עוד קצת ואיתגרתי אותו ב-Forza Motorsport העדכני יותר, וקיבלתי איתו חויית משחק פחות מהנה, עם רמת פירוט נמוכה יותר וירידה בקצב הפריימים כאשר יש הרבה תנועה על המסך, אבל בסופו של דבר, עדיין מפתיע מאוד לגלות שהשילוב של Core Ultra 9 ו-Arc מסוגל לייצר חויית גיימינג כזאת.


Asus Zenbook S 14 2024 (צילום: גד גניר)



המחשב מגיע עם מקש Copilot של מיקרוסופט, וגם בפרטי המחשב מופיע הלוגו של Copilot+ PC, אבל פינוקי ה-AI אינם זמינים בו. נכון לכתיבת שורות אלו הם בבלעדיות למחשבים מבוססי מעבדים של קוואלקום, אבל הבלעדיות הזאת צפויה להסתיים בהמשך השנה ואז ניתן יהיה ככל הנראה להנות גם במחשב הזה מתרגום סימולטני, עזרת AI ב-Paint וחיפוש מתקדם במחשב. 


ה-Zenbbok S 14 מתאפיין בעיצוב עדין ואלגנטי מאוד. חלקו העליון מצופה בחומר שאסוס קוראת לו "סרלומיניום" שלפי מחלקת השיווק של אסוס משלב את המשקל הקל של אלומיניום עם העמידות של ציפוי קרמי. בפועל, הציפוי הזה דוחה בצורה יעילה מאוד סימני טביעות אצבעות ואמור גם להיות עמיד במיוחד לשריטות. גוף המחשב עשוי מתכת, כמעט ולא מתכופף וגם ציר המסך אסרטיבי מספיק לטעמי. הוא קליל (שוקל רק 1.16 ק"ג), דקיק ובעל מסגרות מסך זעירות באופן שקשה להאמין שמדובר במחשב עם מסך 14 אינץ'. אסוס הצליחה לדחוס לגופו הדקיק שני חיבורי USB C, חיבור USB A, שקע אוזניות סטנדרטי וחיבור HDMI. חבל ששני שקעי ה-USB C ממוקמים באותו צד, וסט החיבורים די בסיסי, אבל בתכלס בשימוש יומיומי כנראה שלא תזדקקו ליותר מזה.


Asus Zenbook S 14 2024 (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook S 14 2024 (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook S 14 2024 (צילום: גד גניר)



עומק הלחיצה של המקשים במקלדת של Zenbook S14 עומד על 1.1 מילימטר, זה לא רק נשמע מעט, זה באמת מעט ופחות מהנה להקלדה ממושכת, אם כי זה משהו שבהחלט ניתן לחיות איתו. אני לא שלם גם לחלוטין עם מקשי החצים הזעירים וכמובן הפקעת מקש ה-Control הימני לטובת גישה מהירה ל-Copilot היא החלטה מרגיזה שפוגעת בחויית ההקלדה במחשב הזה, כפי שזה בכל מחשבי ה-PC מעתה והלאה. בצד החיובי, המקשים לא "רוקדים" בתוך השקעים שלהם, ההקלדה במחשב שקטה להפליא והמקשים מוארים. משטח העכבר מרווח ומדויק. ניתן לעשות שימוש בשולי המשטח כדי להגביר ולהנמיך את עוצמת השמע ואת עוצמת תאורת המסך, אבל זה דורש לדייק מאוד במיקום החלקת האצבע ואם אני כבר מוריד עינים לכיוון המקלדת ומשטח העכבר כדי למצוא את הנקודה הזאת, אעדיף כבר לשנות אותם באמצעות המקשים היעודיים.


Asus Zenbook S 14 2024 (צילום: גד גניר)




Asus Zenbook S 14 2024 (צילום: גד גניר)



ל-Zenbook S14 כפי שאולי הנחתם משם הדגם, מסך 14 אינץ'. זה מסך מגע OLED ברזולוציית 3K (בפיקסלים: 2880 על 1800), עם קצב פריימים 120 הרץ. הוא מציג 100 אחוז מטווח הגוונים של תקן DCI-P3, מאושר לפי הסטנדרטים של VESA, Pantone, ו-TÜV Rheinland להגנה על העינים מאור כחול. מצד אחד המסך נראה נפלא, חד מאוד, צבעוני להפליא והצבע השחור שמוצג עליו אפל בצורה קיצונית. מצד שני, הבהירות שלו לא רעה, אבל גם לא גבוהה בצורה יוצאת דופן.


Asus Zenbook S 14 2024 (צילום: גד גניר)



אסוס ציידה את Zenbook S14 בארבעה רמקולים, שני וופרים ושני טוויטרים, כולם בהספק של 1 וואט. בהתחשב בעובי המחשב, בקטגוריה וברמקולים של מחשבים ניידים באופן כללי, הביצועים שלהם לא רעים בכלל. אל תצפו לעומק יוצא מהכלל, אבל איכות הסאונד טובה, וגם העוצמה המירבית נאה. כך גם לגבי מצלמת הרשת: מדובר במצלמת 1080p שמצויידת בחיישני אינפרה אדום לטובת זיהוי פנים מאובטח Windows Hello, אבל היא לא עושה פלאים, ובסה"כ עושה עבודה טובה ולא יותר מכך.


Asus Zenbook S 14 2024 (צילום: גד גניר)



החלק שהכי סיקרן אותי במחשב הזה היתה הסוללה, וכאן נכונה לי הפתעה משמחת: המחשב הצליח למשוך אצלי כ-15 שעות שימוש בין טעינה לטעינה שזה המון, קרוב מאוד למה שמציעים מחשבים של אפל עם מעבדי M3 ואפילו יותר ממה שהצלחתי לסחוט ממחשב מבוסס מעבד של קוואלקום. כמו כן, גם קצב פריקת הסוללה כשהמחשב אינו בשימוש איטי מאוד, וביומיים בהם שכב בצד ללא שימוש, איבד כ-3% סוללה בלבד, וכמובן התעורר בין רגע והיה מוכן מיד לשימוש.


(+)
  • ביצועים מעולים
  • זמן סוללה יוצא מן הכלל
  • דקיק וקל
(-)
  • שקט, אבל לא כמו מחשבים מבוססי קוואלקום
  • סט תכונות ה-AI של מיקרוסופט יהיה זמין למשתמשי המחשב רק בהמשך השנה
  • יקר להחריד

המיתוס בהחלט נופץ. אם לשפוט לפי Zenbook S14, הדור החדש של המעבדים של אינטל מציע ביצועים מעולים (כולל אפילו גיימינג) לצד זמן סוללה שלא ראיתי בעבר במחשבים מבוססי x86, וזאת בלי סוגיות אי-תאימות של מעבדי ARM לתוכנות. גם התקוות שלי לרכוש לעצמי מחשב כזה נופצו, כאשר ראיתי את המחיר שלו: 8,940 ש"ח. מעבר ליתרונות הקשורים למעבד, זה מחשב אלגנטי, עם מסך נפלא, קליל, דקיק שתמיד זמין לעבודה, ומי שיוציא עליו סכום כזה בהחלט לא יתאכזב. כל השאר יכולים להתנחם בעובדה שאם זה הכיוון שאליו הולך שוק המחשבים, חויית השימוש שהתרגלתם אליה הולכת להשתדרג פלאים. 

3 תגובות

  1. מעולה, תודה. אביב

    השבמחק
  2. לגבי המחיר: זה יקר אמנם אבל האם זה יקר בהשוואה למחשבי PC+CoPilot/קוואלקום?

    השבמחק
  3. ביצועים מעולים??? מה בדיוק בחנת?
    אתה יכול לקרוא סקירה אחר סקירה, כולל את ההודעות של אינטל. זה *לא* מחשב שנותן ביצועים כמו אחיו מהמשפחה הקודמת (סידרה H או אפילו U), ואם מישהו רוצה לערוך וידאו, לקמפל קוד, או לשחק משחקים רציניים - שיחפש משהו אחר. למנהלים או לאנשי מכירות בשטח - זה מחשב מעולה ותו לא.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר