כזה ניסיתי: Asus Vivobook S 15

מאז תחילת העשור לוטשים משתמשי PC עיניים מלאות קנאה במשתמשי מק. ב-2020 אפל עברה להשתמש במעבדי M1 מייצור ותכנון משלה, מבוססי ארכיטקטורת ARM, ומאותו רגע המחשבים הניידים שלה מציעים שילוב בלתי אפשרי בין ביצועים מעולים לזמני סוללה ארוכים להפליא, ברמות שמשתמשי מחשבי PC יכולים היו רק לחלום עליהן. זה לא שיצרניות PC לא ניסו לעבור ל-ARM. במיקרוסופט עבדו צמוד עם Qualcomm במשך שנים ואף השיקו מספר מחשבים עם מעבדים כאלו אפילו לפני אפל, אבל בפועל הם היו רחוקים מלספק את הסחורה ולאפשר עבודה יומיומית סבירה.

+Asus Vivobook S 15 Copilot (צילום: גד גניר)


השנה, כך נראה, מיקרוסופט החליטה שהיא מוכנה להמר עד הסוף על מה שיש למעבדים של קוואלקום להציע לה: Snapdragon Elite X ו-Elite Plus הציגו, על הנייר, נתונים טובים מאי פעם, ובמיקרוסופט כרכו את ההשקה של המחשבים החדשים עם טרנד ה-AI. התוצאה היא מחשבי +Copilot. הסנונית הראשונה של המחשבים האלו בארץ היא Vivobook S 15 של אסוס שהגיע אליי לפני מספר שבועות לבדיקה.

+Asus Vivobook S 15 Copilot (צילום: גד גניר)


הקדמה קצרה לטובת מי שלא מכיר: ארכיטקטורה של מעבד קובעת כיצד החומרה שבו מתקשרת עם התוכנה שהוא אמור להריץ. עד כה, שלטו בשוק ה-PC מעבדים של Intel ו-AMD שמבוססים על ארכיטקטורת x86. מנגד, בשוק הסמארטפונים שלטו מעבדים בארכיטקטורת ARM. כאמור, בשנים האחרונות יצרניות המחשבים החלו לפזול לכיוון ארכיטקטורת ARM כשהגיעו למסקנה שהיא מאפשרת יעילות אנרגטית גבוהה הרבה יותר מזו ש-x86 מסוגלת להציע, ולממש את החזון על מחשב לעבוד איתו ללא מטען במשך יום שלם. Asus Vivobook S15 מגיע עם Snapdragon Elite X מדגם X1E-78-100, המעבד הבסיסי בסדרה החזקה יותר של קוואלקום, שמתהדר ב-12 ליבות הפועלות במהירות מקסימלית של 3.4 גיגהרץ, זכרון מטמון של 42 מגה, ומעבד גרפי Adreno מובנה בעל כוח עיבוד של 3.8 טרה-פלופ. המחשב שהגיע אליי לבדיקה הגיע עם זכרון RAM מסוג LPDDR5x בנפח מפנק של 32 גיגה, ואחסון SSD בנפח 1 טרה.  

+Asus Vivobook S 15 Copilot (צילום: גד גניר)


אז איך התחושה? תלוי מה תבחרו לעשות עם המחשב. לא כל יצרניות התוכנה הספיקו להעמיד גרסאות ARM לתוכנות שלהן. במקרה כזה נדרשת אמולציה, מעין שכבת תוכנה נוספת ב-Windows (שנקראת Windows Prism) שמייצרת עבורן סביבת עבודה שמותאמת לארכיטקטורת x86 המוכרת והחמימה. באפליקציות ותוכנות שמותאמות ל-ARM, בדפדפן וסתם בשיטוט במערכת ההפעלה, החויה היתה זריזה וחלקה להפליא, כמו במחשבים חזקים ויקרים משמעותית עם מעבדי Intel ו-AMD. המחשב התעורר מאוד מהר ממצב שינה והיה מוכן מיידית לעבודה, הוא בקושי התחמם והוא נותר דומם ללא רעשי מאווררים בכל תקופת השימוש בו. התחושה היא שהמחשב פועל ללא עיכובים או גמגומים כלשהם גם בעבודה מאומצת. מה לגבי תוכנות שלא תומכות ב-ARM? כאן התמונה יותר מורכבת: במקרה הטוב, Windows Prism עושה עבודה סבירה בהתאמה של תוכנות שכאלו לעבודה על המחשב הזה, אבל תחושת הזריזות עליה דיברתי בהחלט כבר לא נוכחת. במקרה הפחות טוב, התוכנות מביעות התנגדות להתקנה, כפי שקרה לי עם דפדפן Arc. למרבה השמחה, בגלל שמיקרוסופט החליטה ללכת בכל הכוח על המעבדים האלו, ליצרניות התוכנה יש אינטרס לבצע התאמות לתוכנות שלהן, וגם אם כרגע אין תמיכה פה ושם, או גרסאות ARM לתוכנות האלו ברוב המקרים זה עניין של זמן עד שזה יסתדר. אם אתם עומדים לפני רכישה, שווה לבדוק אם התוכנות שאתם עובדים איתן ביום יום אכן מגיעות גם בגרסאות המותאמות ל-ARM. מה לגבי גיימינג? כאן התשובה יותר חד משמעית: לא. המחשב הזה כל כך לא מיועד לגיימינג, שאפליקציית xbox פשוט לא מאפשרת להתקין משחקים. משחקים (לא חדשים או תובעניים במיוחד) שכן התקנתי דרך פלטפורמות אחרות קרטעו באופן מייאש והוציאו לי את החשק מכל העניין.




איך כל עניין ה-AI בא כאן לידי ביטוי? ברמת החומרה, המעבדים של קוואלקום מגיעים עם NPU יעודי, יחידת עיבוד שאמורה לזרז מטלות הקשורות בבינה מלאכותית. ברמת התוכנה, מיקרוסופט מפנקת את מחשבי +Copilot בכמה פיצ'רים בלעדיים. הראשון ביניהם הוא יצירה אוטומטית של כתוביות, באנגלית בלבד בשלב זה, לסרטונים בזמן אמת. זה כולל גם תרגום מ-44 שפות שונות שעברית, למרבה האכזבה אינה אחת מהן. התכונה השניה היא למעשה סט של תכונות מובנות ברמת מערכת ההפעלה, לשיפור ההופעה שלכם בשיחות וידאו: פילטרים שונים, טשטוש רקע, ואפילו מניפולציית וידאו ששומרת אתכם בקשר עין גם אם אתם קוראים מתוך טלפרומפטר או סתם מביטים לכיוון אחר, וזה עובד באופן מרשים. גם Paint זוכה לשדרוג משמעותי בדמות האפשרות להזין לתוכה תיאור של מה שתרצו לצייר ולקבל באופן מיידי תצוגה מקדימה של מה שיצר ה-AI בצד משטח הציור שלכם, תצוגה מקדימה שמתעדכנת ומקבלת השראה מהציור האישי שלכם.


למרות ש-Vivobook אינה סדרת הפרימיום של Asus, המחשב הזה נראה טוב ובנוי טוב. גופו עשוי מתכת, הוא דקיק, קל (1.42 ק"ג בלבד) ואלגנטי. הדקיקות לא מנעה מאסוס לשלב בו סט חיבורים מרשים שכולל שני חיבור USB A בדופן ימין, חיבור HDMI, שני חיבורי USB Type C, קורא כרטיסי MicroSD ושקע אוזניות בדופן שמאל. הייתי יותר מרוצה אם אסוס היתה מציבה כל אחד משקעי ה-USB C בצד אחר של המחשב על מנת לאפשר נוחות בטעינה, אבל משום מה היא לא בחרה לעשות כך. אסוס נוהגת לשלב במחשבי ה-15.6 אינץ' שלה מקלדות בתצורה מלאה וכך עשתה גם כאן. אני לא מת על זה כי התוצאה היא מקלדת דחוסה מעט, אבל מתרגלים לזה במהרה. למרות שזהו בפירוש אינו מחשב גיימינג, אסוס ציידה את מקשיו בתאורת RGB ניתנת להתאמה אישית עם אפקטים וצבעים שונים. קחו בחשבון שאי כאן שליטה על מקשים או איזורים שונים, והשינויים שתעשו בתאורה יחולו על כל המקלדת. המקלדת ניחנה בעומק לחיצה (1.7 מ"מ) ופידבק סטנדרטיים בלבד ביחס למה שנהוג למצוא במחשב מהסוג הזה, וזה בסדר גמור. מה שפחות בסדר הוא הבחירה של מיקרוסופט לשדל את היצרניות להחליף את מקש ה-Control הימני במקלדת למקש Copilot שיפתח את מסך הבינה המלאכותית של החברה. שמעתי כבר תלונות על כך ממשתמשים שניסו לעבוד עם המחשבים החדשים, אבל רק בעבודה בפועל עם Asus Vivobook S 15הבנתי כמה זה מעיק, במיוחד למי שעושה שימוש נרחב כמוני בהחלפת שפה ויישור לימין באמצעות ה-Control הזה, השם ייקום דמו. במשטח העכבר, למרבה השמחה לא הוכנסו שיקולים מסחריים שיווקיים, מה שמשאיר אתכם עם מלא שטח לאצבעות שלכם לתמרן בו, הוא מדויק ומגיב היטב. 

+Asus Vivobook S 15 Copilot (צילום: גד גניר)

+Asus Vivobook S 15 Copilot (צילום: גד גניר)


עוד פינוק ש-Vivobook S 15 מציע הוא מסך OLED בגודל 15.6 אינטש אשר מציג רזולוציה מקסימלית של 3K וקצב פריימים של 120 הרץ. זה מסך צבעוני מאוד שמציג את מלוא הגוונים בתקן DCI-P3, עם שחור כהה מאוד, שתענוג לעבוד עליו. קצב הפריימים הגבוה הופך את התנועה עליו לחלקלקה במיוחד, ומשתלב בחויית השימוש הזריזה והחלקה גם ככה של המחשב הזה. בחלקו העליו של המסך ממוקמת מצלמת רשת ברזולוציית FHD שמתמודדת לא רע עם תאורת חדר, ואפילו מצליחה להציג תמונה סבירה גם אם תשבו כשמאחוריכם חלון פתוח באור יום. למצלמה חיישן IR שמאפשר לפתוח את המחשב באמצעות זיהוי פנים Windows Hello, וגם יש לה תריס פרטיות פיזי שמאפשר לחסום אותה בעת הצורך. הרמקולים של Vivobook S 15 פחות הרשימו אותי וסיפקו צליל מעט נטול עומק ומעט צורם, למרות תמיכה ב-Dolby Atmos.

+Asus Vivobook S 15 Copilot (צילום: גד גניר)

+Asus Vivobook S 15 Copilot (צילום: גד גניר)


עם כל הכבוד למסך איכותי, מקלדת עם תאורה מובנית, גוף מתכת ופיצ'רים מלהיבים של AI, החלק הכי מפנק ב-Vivobook S 15 הוא ללא ספק הסוללה. הקיבול שלה גבוה יחסית ועומד על 70 Whrs, אבל היא מציעה זמן שימוש ארוך משמעותית מכל מחשב PC אחר עם קיבול דומה או אפילו גבוה יותר. בשימוש ממוצע הצלחתי לסחוט מהמחשב הזה כמעט 12 שעות שימוש בין טעינה לטעינה, הישג פנומנלי למחשבים שמריצים Windows, וקרוב למה שמחשבי אפל מצליחים לעשות עם מעבדים מסדרה M. מעבר לכך, הוא כמעט אינו צורך חשמל במצב שינה: טסתי לחו"ל לשבוע בזמן הבדיקה שלו, השארתי אותו בבית, וכששבתי והערתי אותו ממצב שינה גיליתי שרק כ-5% סוללה ירדו בתקופה הזאת.

(+)

  • זמן סוללה פנונמנלי ביחס למחשב PC
  • ביצועים מצוינים בהפעלת תוכנות המותאמות לארכיטקטורת ARM
  • מסך מרהיב
  • איכות בניה מעולה
(-)
  • ביצועים פחות מרשימים בתוכנות שדורשות אמולציה
  • מקלדת דחוסה מעט
  • מקש Coplilot שבא על חשבון מקש Control
  • רמקולים פושרים באיכותם

מחירו של Asus Vivobook S 15 מתחיל מ-5,556 ש"ח לגרסה עם זכרון RAM בנפח 16 גיגה, ועולה ל-6,450 ד"ח לגרסה עם 32 גיגה. אלו רמות מחיר שמתקרבות לאלו של קונפיגורציות מעט פחות חזקות, על הנייר, של מחשבי מק עם מעבדי M2 ו-M3. למרבה השמחה, הפער ביחס למחשבים של אפל בביצועים ובאורך חיי הסוללה הצטמצם משמעותית, והבשורה כאן עבור משתמשי מערכת ההפעלה Windows היא לא פחות מדרמטית. אמנם חשוב לוודא שהתוכנות שאתם משתמשים בהן ביום-יום אכן נתמכות בארכיטקטורת ARM כדי להבטיח את הביצועים הטובים ביותר, אבל לשימושים סטנדרטיים, בתוכנות פופולריות, מדובר במחשב שמציע חויית שימוש שלא נראתה עד כה במחשבי PC, ומסקרן לדעת איך יצרניות מעבדים אחרות מתכננות להציג מענה לכל הכיף הזה.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר