כזה ניסיתי: Yoga Book 9i 2024

ההתנסות הראשונה שלי עם מחשב נייד בעל שני מסכים לפני קצת יותר משנה הותירה אותי מורשם מאוד: ה-Yoga Book 9i של לנובו הציע אלטרנטיבה, לא זולה אמנם, אך פרקטית, לטרנד המחשבים עם המסכים המתקפלים. היכולת לעבוד על שני מסכים מחוץ לבית הגיעה עם פשרות בהחלט מתקבלות על הדעת בעיקר במפרט הטכני, בסוללה וב"טקס ההפעלה" שלו. לאחרונה הגיע לשוק, ואליי, ממשיך דרכו: Yoga Book 9i 2024 שנראה זהה חיצונית אך מביא איתו מפרט טכני עדכני וגם עכבר.

Lenovo Yoga Book 9i 2024 (צילום: גד גניר)


המפרט הטכני העדכני כולל את Core Ultra 7 155U, מסדרת המעבדים החדשה של אינטל. השמות קצת השתנו אבל החוקיות נשארה זהה במעבדים: Core Ultra 7 היא הסדרה השניה הכי חזקה בקטלוג של אינטל, וה-U בסוף שם הדגם עדיין מציין שמדובר במעבד שמטרתו היא לתת משקל רב יותר ליעילות אנרגטית. הוא נוטה לייצר פחות חום אך גם מציג רמת ביצועים מוגבלת בהשוואה למעבדים שבסוף שם הדגם שלהם מופיעה האות H. במקרה הספציפי הזה 155U מציע שתי ליבות עיבוד נוספות מעבר למה שהציע Core i7 1355U של הדגם של שנה שעברה, תמיכה בזכרון מהיר יותר, ומהירות שעון מקסימלית של 4.8 גיגהרץ. אובייקטיבית זה מעבד חזק יותר ועדכני יותר. סובייקטיבית אין פה שינוי מהותי אבל בשימוש יומיומי לא מרגישים איזושהי מוגבלות בגלל המעבד הזה ויחד עם זכרון RAM LPDDR5 ואחסון SSD בנפח של 1 טרה, מקבלים חויית שימוש נעימה וחלקה. תוכנות אופיס, דפדפן כרום, צפייה בסרטים ועריכות תמונות בפוטושופ כמו גם עריכות וידאו קלות, הכל עבד ועבד יפה. לגיימינג תובעני ועריכות של סרטי וידאו ארוכים וברזולוציית 4K זה כבר פחות יתאים אבל לרוב השימושים היומיומיים זה אמור להספיק. המעבד אמנם מגיע לטמפרטורות נמוכות יותר ממעבדי H, אולם הוא עדיין מייצר חום שמורגש בחלק התחתון של המחשב, אבל לא מדובר בהתחממות בלתי נסבלת.

Lenovo Yoga Book 9i 2024 (צילום: גד גניר)


כאמור, מבחוץ, Yoga Book 9i נשאר זהה ויוקרתי כמו קודמו: המחשב מתבסס על העיצוב האלגנטי ואיכות הבנייה המעולה של Yoga 9 עם שוליים מעוגלים נעימים למגע ופתיחה, והציר שמשולבים בו הרמקולים של המחשב. במקום שבו נהוג למצוא מקלדת, שוכן מסך בגודל 13.3. באריזה מקבלים מקלדת פיזית אלחוטית, עטופה בכיסוי שהופך במספר קיפולים פשוטים למעמד, עליו ניתן להניח את המחשב עצמו ולעבוד איתו באופן הזה עם שני מסכים. כמו בדגם משנה שעברה, גם כאן מצורף העט של לנובו, אבל הפעם לנובו צירפה לערכה גם עכבר אלחוטי תואם לערכה. כיאה לנצר למשפחת Yoga, המחשב הזה יודע להתהפך על צירו ב-180 מעלות ולהפוך לטאבלט או להניח אותו על השולחן בתצורת "אוהל" כך שתוכלו להציג על המסך החיצוני דברים בפני מי שיושב מולכם. כמו כן, ניתן כמובן להניח אותו במאוזן על המעמד כך שעובדים עם מסך מעל מסך או במאונך כדי לעבוד עם המסכים זה לצד זה. 

Lenovo Yoga Book 9i 2024 (צילום: גד גניר)

Lenovo Yoga Book 9i 2024 (צילום: גד גניר)


ישנן דרכים זולות יותר לעבוד עם שני מסכים מחוץ לבית, אבל אין ספק שמחשב שמגיע מהמפעל עם שני מסכים זה כיף גדול. זה לא מסתכם במרחבים גדולים יותר של שולחן העבודה: בעבודה במצב מאוזן, המסך העליון ממוקם הרבה יותר גבוה מבמחשבים ניידים סטנדרטיים, כך שיש משמעותית פחות לחץ על העורף בעבודה ממושכת. לא חייבים לעבוד עם שני מסכים: כשאין לכם מקום לפרוס את המעמד ולהניח עליו את המחשב, ניתן לעשות שימוש במקלדת ובמשטח עכבר וירטואליים על המסך התחתון. המקלדת הוירטואלית אינה נוחה להקלדה ממושכת. הפידבק ברטט שמתקבל מהמקשים הוירטואליים אינו ריאליסטי מספיק, לא הצלחתי להגיע איתה למצב של הקלדה עיוורת, והכי גרוע - גם אם מעבירים אותה שפה מאנגלית לעברית, המקשים הוירטואליים ממשיכים להציג אותיות באנגלית בלבד למרות שהמקלדת עצמה כותבת בעברית. משטח העכבר הוירטואלי זה כבר סיפור אחר לגמרי: קצת מפריע שאין לו גבולות פיזיים, אבל הוא שמיש לחלוטין ומגיב באופן דומה לזה של משטח עכבר "אמיתי". ישנה אפשרות להסתפק בשטח סטנדרטי ואפשר גם לבטל את המגבלה הזאת ולעבוד עם משטח עכבר עצום ברוחב כל המסך התחתון אבל לא ברור מדוע שמישהו ירצה לעשות כזה דבר. המקלדת הפיזית מעולה: הפידבק של המקשים מצוין ועומק הלחיצה על המקשים לא שטוח מדי, היא מרווחת ובסה"כ נוחה ומהנה לכתיבה. מה חסר בה? כמו בשנה שעברה: משטח עכבר. זה לא שמי שקונה מחשב ברמת המחיר הזאת לא יכול להרשות לעצמו להפריש עוד כמה שקלים חדשים לטובת רכישת עכבר אבל תמיד נחמד לקבל כזה עם המחשב. העכבר של לנובו מגיע באותו צבע ירקרק של הסט כולו, מסוגל להתחבר בבלוטות' לעוד מחשב, אבל מתאפיין בעיצוב שטוח משהו ולא מצטיין בארגונומיה.

Lenovo Yoga Book 9i 2024 (צילום: גד גניר)

Lenovo Yoga Book 9i 2024 (צילום: גד גניר)

Lenovo Yoga Book 9i 2024 (צילום: גד גניר)






כמו בדור הקודם, כל הסט הזה גורם למשתמש להרגיש מאוד חגיגי. חפיצים שמגיעים עם סט אביזרים מרגשים אותי ומשמחים אותי ועובדים מעולה על אותם חלקים באישיות שלי שגרמו לי להתרגש ולשמוח מהערכה המאובזרת של אופטימוס פריים שקיבלתי בגיל 5 שכללה המון אביזרים וחלקים. ועדיין, מחשב זה כלי עבודה ובסופו של דבר אחרי שההתלהבות והחגיגיות נגמרת, נשארים עם מחשב שקצת מסורבל לפתוח אותו ולהתחיל להשתמש בו באופן ספונטני, כמו נניח ברכבת על הברכיים. אפשר לנסות להשתמש בו כשהמסך התחתון משמש כמקלדת וירטואלית אבל לכתוב ככה מייל, אפילו לא ארוך במיוחד, זה מייגע. ניתן כמובן לשלוף מהתיק את המקלדת הפיזית האלחוטית, להדליק אותה, להניח אותה על המסך התחתון ולעבוד ככה, ואפילו להסתפק במשטח העכבר הוירטואלי. באופן הזה Yoga Book 9i מתפקד כמחשב נייד סטנדרטי לכל דבר, אבל כדי להגיע למצב הזה אתם נדרשים לעוד כמה שלבים בדרך, שלבים שנחסכים מכם במחשב נייד סנטדרטי, או אפילו במחשב כמו Zenbook Duo UX4806MA, הנציג של אסוס לקטגוריה המאוד ספציפית הזאת בשוק המחשבים, שמתוכנן לטעמי בצורה טובה יותר בהיבט הזה. למעשה, היתרון היחיד שיש לעיצוב של Yoga Book 9i הוא האפשרות לעבוד בצורה נוחה יותר כשהמסכים מוצבים זה לצד זה.

Lenovo Yoga Book 9i 2024 (צילום: גד גניר)

Lenovo Yoga Book 9i 2024 (צילום: גד גניר)

Lenovo Yoga Book 9i 2024 (צילום: גד גניר)


שני המסכים של Yoga Book 9i 2024 זהים ומשובחים: שניהם מסכי OLED מרהיבים בצבעוניותם בגודל 13.3 אינץ' שמציגים רזולוציית 2880 על 1800 פיקסלים (2.8K). הם תומכים בתקן Dolby Vision ומציגים את כל הגוונים של תקן DCI-P3. כמו בדגם הקודם, קצב הפריימים של המסך סטנדרטי לגמרי, 60 הרץ. יש אמנם לא מעט מחשבים בשוק, גם לא מחשבי גיימינג שמציעים קצב פריימים גבוה יותר ותנועה חלקה יותר על המסך אך מדובר בפינוק שבהחלט ניתן לוותר עליו. הבהירות המקסימלית של המסכים, 400 Nits אולי לא תשזף את עור הפנים שלכם, אבל הספיקה לי בעבודה במקומות מוארים. 


כמו קודמו, גם Yoga Book 9i 2024 מגיע עם סט חיבורים מצומצם להפליא: שני חיבורי USB-C מצד ימין וחיבור USB-C נוסף מצד שמאל, כולם בתקן Thunderbolt. חיבור HDMI סטנדרטי? USB A? קורא כרטיסים? אין כאן כאלו. אפילו שקע אוזניות אין כאן. על מה שאין לו בחיבורים הוא מפצה במולטימדיה: ארבעת הרמקולים בהספק של 2W כל אחד, מספקים צליל מפורט להפליא, במת צליל רחבה במיוחד ועומק מרשים ביחס למחשב נייד. העוצמה המירבית של הרמקולים גבוהה יחסית אבל קחו בחשבון שמעבר ל-70% כל המחמאות שחלקתי כאן לאיכות השמע הופכות לפחות רלוונטיות והצליל נוטה לכיוון הצורם. המצלמה הקדמית מסוגלת לצלם וידאו ברזולוציית 1440p ומציעה איכות נאה, אם כי כבר פגשתי מצלמות עם תמונה פחות רועשת ומגורענת בתאורת חדר סטנדרטית. המצלמה כצפוי במחשבים ברמת המחיר הזאת מצויידת בחיישני אינפרה אדום ויכולה לשמש לפתיחת המחשב באמצעות זיהוי פנים.

Lenovo Yoga Book 9i 2024 (צילום: גד גניר)

Lenovo Yoga Book 9i 2024 (צילום: גד גניר)


ל-Yoga Book 9i סוללת 80Whr, קיבול נדיב יחסית למחשבים ניידים בגודל הזה, אם כי הסוללה הזאת אמורה לשרת שני מסכים ולא אחד. בנוסף, בניגוד נניח ל-Asus Zenbook Duo UX4806MA, לא נוצר כאן אף פעם מצב שבו רק מסך אחד פעיל. אפילו כשהמקלדת מכסה את חציו של המסך התחתון, עדיין חלק ממנו מופעל ולוגם את חלקו בסוללה. בסופו של דבר הצלחתי לסחוט מהסוללה כ-5.5 שעות לכל היותר של שימוש בין טעינה לטעינה שזה שיפור ביחס לדגם הקודם ובהתחשב בנסיבות שציינתי, לא רע אבל גם לא מדהים. עוד עניין מעיק בהקשר הזה: המקלדת אלחוטית בלבד. אין לה שום חיבור פיזי למחשב, מה שאומר שצריך לזכור מפעם לפעם לטעון גם אותה. 

(+)

  • לא אחד כי אם שני מסכים מרהיבים
  • עיצוב יוקרתי ואיכות בנייה מצויינת
  • מקלדת פיזית ומשטח עכבר וירטואלי נוחים לשימוש
(-)
  • המקלדת הוירטואלית עדיין אינה מתאימה לעבודה ממושכת
  • זמן הסוללה בינוני
  • טקס הפתיחה של המחשב עדיין מעט מסורבל

גרסת 2024 של Lenovo Yoga Book 9i ממשיכה להיות מהנה לשימוש, פרקטית ומעט נגישה יותר במחיר, לפחות ביחס למחשבים עם מסך מתקפל: מחירו ביבוא רשמי עומד על 10,782 ש"ח. יש עדיין ליטושים שלנובו צריכה לעשות כאן, בראש ובראשונה בשימוש במחשב כשלא זקוקים לשני מסכים, ובניגוד לשנה שעברה, יש לה כבר מתחרים בקטגוריה שמספקים מענה טוב יותר לצורך הספציפי הזה. ועדיין, מדובר במחשב חדשני, אלגנטי ומרשים שכיף לעבוד עליו, עם לא אחד כי אם שני מסכים מרהיבים ביופיים, מקלדת פיזית נוחה לשימוש ואפילו איכות שמע שמפתיעה לטובה.


2 תגובות

  1. תודה על ביקורת טובה נוספת.
    חסר 32 תחת מפרט הראם.
    אביב

    השבמחק
  2. מי הדגמים המתחרים?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר